Marknadsför din nya hemsida med e-postmarknadsföring

Ett av de effektivaste sätten att marknadsföra sin hemsida på, oavsett om det är en e-handelsplats eller en informationssida, är via e-post. Fördelarna med e-postmarknadsföring är att du når väldigt många samtidigt som det passar för segmentering och är väldigt kostnadseffektivt. Genom enkelheten att vidarebefordra ett e-postmeddelande och delning via sociala medier kan du få extra spridning. Använder man sig av rätt epostmarknadsföring är det dessutom enkelt att utvärdera resultaten och även testa vad som fungerar för just din produkt eller hemsida. Detta ger dig även en större inblick i målgruppen du riktar dig till.

Att tänka på vid e-postmarknadsföring

När du skall skapa e-postutskick och nyhetsbrev bör du tänka på följande:

Värdet av utskicket för mottagaren

Detta är något du inte får tappa fokus på när du skriver ditt utskick. Det måste kännas både läsvärt och relevant för läsaren. En rekommendation är att du skriver innehållet så att 90 % är utbildande medan endast 10 % är säljande. Den utbildande texten kan handla om nyheter eller inspiration som på något sätt relaterar till dina produkter eller tjänster. Det är även viktigt att kontinuerligt följa upp utskicken och på så sätt få reda på vad mottagaren fann mest intressant och bygga innehållet efter det.

Det är viktigt att ämnesraden är ordentligt utformad

Vad du skriver i ämnesraden är ofta avgörande för om mottagaren ens öppnar brevet. Här kan du ofta använda dig av en mer personlig approach då personliga ämnesrader har en dubbelt så hög öppningsfrekvens som allmänna utformade ämnesrader.

Det finns även möjlighet att automatisera e-postutskick. Det finns program som automatiskt skickar en färdigutformad e-post till en besökare på din hemsida när denna utför en viss aktivitet. Ett exempel kan vara om din besökare har lagt varor i sin kundvagn men inte fullföljer köpet. Då kan du exempelvis skicka ett mejl som erbjuder någon form av rabatt om köpet slutförs inom en viss tid.

Det finns, som du märker, en del saker att tänka på när det gäller e-postmarknadsföring. Det bästa sättet att lyckas är genom ”learning by doing”.